Hvorfor bruge de sociale medier?Hvorfor bruge de sociale medier?Hvorfor bruge de sociale medier?Hvorfor bruge de sociale medier?

Hvorfor bruge de sociale medier?

Trafikken på Internettet i stigende grad flytter sig fra de traditionelle medier og søgemaskinerne over til de sociale medier.

De seneste par år har vist en klar tendens; brugerne ønsker at være i højsædet, deltage aktivt i kommunikationen, og påvirke indholdet på de steder, hvor de færdes på Internettet. Så hvis du er interesseret i at skaffe trafik på Internettet til din forretning, kunder eller en internet kampagne, så bør du også være repræsenteret dér, hvor dine kunder færdes.

De sociale medier har helt unikke muligheder for at målrette markedsføringen, lave kontaktpriser, og enorm trafikvolumen. Derfor bør du altid overveje, om de skal være en del af dit markedsføringsbudget.

Trafikken på de sociale medier eksploderer

Klik på billedet ovenfor for at se det i stor version

Der 13. marts 2010 var dagen, hvor Facebook.com for første gang blev endnu mere besøgt end internettets hjørnesten nr. 1 - Google.com.

Samme tendens er på vej indover Europa. I maj 2010 havde de sociale medier i England for første gang samlet set flere besøgende end søgemaskinerne tilsammen (se kilde). Knap 12% af samtlige besøg på Internettet skete på de sociale medier, hvoraf Facebook.com stod for 55% af trafikken, mens søgemaskinerne stod for ca. 11% af trafikken.

Flere af de sociale medier arbejder på at udvikle egne søgemaskiner, der på intelligent vis - og med baggrund i alle dine stamdata og historik - kan guide dig frem til de rigtige søgeresultater. Det vil helst sikkert gøre de sociale medier endnu mere populære, medmindre man bekymrer sig om datasikkerheden og problemstillingerne forbundet dermed.

Facebook har også indledt et samarbejde med PayPal omkring deres betalingsløsninger. Lige nu der testet i de små med bl.a. Facebook Credits samt salg af virtuelle blomster i forbindelse med mærkedage osv., men ambitionerne er store. Vi forventer helt klart en løsning til webshops direkte på Facebook inden udgangen af 2012.

I Danmark er Facebook det største sociale medie

Klik på billedet ovenfor for at se det i stor version

Der er godt og vel 2.5 million danske profiler på Facebook. Vores guestimat er, at ca. 350.000 af disse profiler er enten dubletter, falske profiler eller afdøde personer. Men det efterlader altså stadig langt over 2 millioner danskere på Facebook, som i gennemsnit benytter det sociale medie fire gange om ugen i én time ad gangen.

Så lad os slå fast, at trafikken den er der altså og i rigelige mængder.

- Læs mere om Facebook Ads.

Men Danmark har ikke verdens højeste Facebook-penetration per indbygger og har aldrig haft det. Det er en opdigtet historie, som medierne har holdt i live. Lande som Chile, Tyrkiet og Venezuela har altid ligget foran Danmark i hvert fald ifølge de officielle statistikker baseret på Facebook´s egne tal og sammenholdt med befolkningstallene for de pågældende lande.

Hvis du godt kunne tænke dig et overblik over Facebook´s udbredelse i Danmark - og resten af Verden - samt en oversigt over køn- og aldersfordelingen, så kan du altid finde real-time opdaterede nøgletal på vores gode ven Nick´s website - CheckFacebook.com.

Websitet trækker automatisk tallene ud fra Facebook.com´s database, men indeholder ikke egentlige analyser af udviklingen på makroniveau. Tallene er valide nok, men husk at der også dubletter medregnet, så du ikke bliver alt for overrasket over, at nogle lande har 100% af deres befolkning på Facebook.

Hvis du har behov for analyser omkring udviklingen i Facebook´s brugere på Verdensplan eller per geografisk region, så har vi lavet en oversigt i vores databank.

- Kontakt os og høre mere om, hvordan din virksomhed kan benytte de sociale medier.